zondag 3 oktober 2004

Computercrash? Alhamdulillah! (I)

"God zij dank!" Een uitdrukking die ik in mijn Nederlands-Hervormde verleden alleen gebruikte wanneer er een kwaad was afgewend of een ongeluk voorkomen. Binnen islam echter wordt Allah ten allen tijde dank gezegd, want alles is van Allah afkomstig. Ellende, geluk. Rijkdom, armoede. In mijn begintijd als "verse" moslim zijnde had ik daar veel moeite mee; ik wist dat islam voor mij dè keuze was, maar het was wel even wennen, zeg maar.

Sinds 1 januari 2004 was ik zoekende. Naar werk (ik plaatste zelfs een "open sollicitatie" op mijn weblog). Dat bracht veel stress met zich mee, vooral toen mijn computer crashte. Dan is "Alhamdulillah" zeggen nog even wennen, maar het komt er steeds makkelijker uit :-). Alle lof aan Allah, de Heer der werelden, dat hij Ndoya in mijn leven heeft gebracht. In tijden van stress zoals de afgelopen tijd is het vooral mijn vrouw Ndoya die appelleert aan mijn imaan:

"Yallah baakh na, Abdul. Als Allah het wilt, krijg je die baan. Als Hij het niet wilt, dan niet. Heb vertrouwen." Sinds anderhalve week geleden, op een woensdag, is mijn computer weer up and running, alhamdulillah. Eén van de eerste e-mails die die dag mijn e-mail box binnenkomt, is er één van werk.nl met een vacature-overzicht. Een call center vacature trekt mijn aandacht, direct bel ik het betreffende uitzendbureau en de volgende dag kan ik langskomen voor een sollicitatie-bijeenkomst. Mashallah! Met deze vacature zie ik het die woensdag helemaal zitten. "Die baan is voor mij!" roep ik luid. Incha Allah.

Mashallah, de sollicitatiebijeenkomt, met kandidaten voor meerdere plaatsen, verloopt voor ondergetekende – en vele anderen – voorspoedig. Vlak voor het weekend wordt op het call center nog een producttraining gehouden en de maandag daarop is het "All systems go!" Die maandag is nu bijna een week geleden. Voor mijn baan moet ik elke dag een aardig eindje reizen; daarnaast maak ik er ook veel uren per dag. Met als gevolg dat ik elke ochtend het huis verlaat vóór de kinderen wakker worden en ‘s avonds laat thuis kom wanneer in ieder geval Ahmed en Kiné (mijn zoontje van zes en dochtertje van vier) al in bed liggen. Zij zullen mij node missen. En ik hen trouwens ook. Alleen in het weekend zal ik er echt voor hen zijn.

Papa zal niet meer doordeweeks met Ahmed voor de computer zitten om zijn Powerpoint-presentatie van de Asmaa-oel-Hoesna (De 99 Schone Namen van Allah) te bekijken. Hen voorlezen voor het slapen gaan zal ik voorlopig ook niet meer kunnen doen, behalve in het weekend. Yande is reeds negen jaar (mashallah, ze komt al boven mijn schouders uit) en blijft altijd wat langer op. Doordeweeks zal ik haar incha Allah dus wel een uurtje per dag zien. Kortom, het weekend reserveer ik nu incha Allah ècht voor mijn gezin. Mijn weblog zal er dus de komende tijd bekaaid van af komen incha Allah.

Tot slot het volgende: in de trein onderweg naar huis, na afloop van de producttraining, blader ik door een boekje met daarin een hadithverzameling van An-Nawawi. Mijn oog valt op hadith nummer negentien. Deze, voor mij actuele, hadith raakt mijn hart en daarom wil ik dan ook met die hadith deze log afsluiten:

HADITH 19

Aboe Al-’Abbas ‘Abdallâh, de zoon van Abbâs (Allâhs welbehagen zij met vader en zoon), heeft gezegd: "Op zekere dag zat ik achter¹ de profeet (Allâhs zegen en vrede zij met hem) en hij zei tegen mij: 'Jongeman, ik zal je iets leren. Wees je bewust² van Allâh, dan zal Allâh jou beschermen. Wees je bewust van Allâh, dan zal je hem voor je vinden. Als je iets vraagt, vraag het dan aan Allâh. Als je hulp zoekt, zoek dan hulp bij Allâh. Weet dat als heel de gemeenschap bij elkaar zou komen om jou enig voordeel te verschaffen, dan zou zij dat alleen kunnen doen als Allâh dat al voor jou bepaald had. En als men bij elkaar zou komen om jou schade te berokkenen, dan zou men dat alleen kunnen doen als Allâh dat al voor jou bepaald had. De pennen zijn van het papier gelicht en de bladzijden zijn al opgedroogd³ '."

¹Hij zat achter hem op hetzelfde rijdier
²Letterlijk: Bewaar Allâh (in je hart), dan zal Allâh jou bewaren
³Wat eenmaal door Allâh bepaald is, kan niet veranderd worden

"Roefi’ati-l-aqlaamoe wa djaffati-s-soehoef"
De pennen zijn van het papier gelicht en de bladzijden zijn al opgedroogd
Mash’Allah…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.