zondag 24 oktober 2004

Kinderkoran?! (III)

Zojuist het programma InFocus bekeken, het actualiteitenprogramma van de Nederlandse Moslim Omroep.

Als uitsmijter aan het eind het item over het boek “We vertellen je het mooiste verhaal. Koranvertellingen.” Wat ik mis in het hele item is de discussie over het afbeelden van profeten. Leuk om te zien hoe enthousiast Prof. Leemhuis vertelt over islamitische kinderboeken die op de Egyptische markt verschijnen, boeken met illustraties en ‘pop-ups’ enzo. Maar ja, wat moet ik daar mee? De discussie in InFocus gaat over wèl of niet afbeelden van levende wezens in het algemeen.
Wel, afbeeldingen op zich zijn voor mij geen punt van discussie bij een boek als “Koranvertellingen”. Om er achter te komen hoe het dan zit met het afbeelden van profeten in dat boek, zal ik het toch zelf moeten gaan lezen en, vooral dus, bekijken; InFocus geeft daar namelijk geen opheldering over. Die e-mail van Joost van Schendel van Bulaaq, zie mijn weblogbijdrage Kinderkoran?! (II), heeft bij mij verkeerde verwachtingen gewekt. Daarin wordt immers gezegd:

“Kijkt u zondag a.s. naar de uitzending van de NMO. Daarin wordt o.a. nader ingegaan op het afbeelden van profeten.” [onderstreping is van Abdulwadûd]

Daar ik op zich geen problemen heb met de manier waarop het boek kennis over de koran wilt doorgeven aan kinderen, zal ik daarom binnenkort incha Allah het boek aanschaffen. Mijn vrouw en ik zullen dan incha Allah kennis nemen van de inhoud en de vorm en dan gezamenlijk incha Allah tot een besluit komen of we het al dan niet een geschikt boek achten voor onze kinderen. Voor informatie over deze uitzending, zoals verschenen op de website van de Nederlandse Moslim Omroep, klik HIER.

UPDATE d.d. 11 maart 2012: NMO is offline.
Lees de genoemde informatie op deze gearchiveerde webpagina:
web.archive.org/web/20041230072100/http://nmo.omroep.nl/cgi/nmo/?s=4&id=10&e=275

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.