zaterdag 27 november 2004

De moslimwitz (III) Komt er een gek de moskee binnen

Het is vroeg in de morgen in Rufisque, Senegal. In een moskee wordt het ochtendgebed verricht. De imam doet net voor de laatste keer zijn hoofd op de grond, de gelovigen volgen. Buiten de moskee nadert een gek. Hij zoekt altijd naar een excuus om bij te verdienen. De gek komt de moskee binnen en roept:

“Wie van jullie zijn hoofd van de grond haalt, geeft mij 25 CFA of ik knuppel hem tot moes.”

Niemand heeft wat bij zich, trillend van angst blijven de gelovigen in sadjdah, hun hoofden lopen rood aan. Vraagt de imam op fluistertoon aan een man achter hem om hem 25 CFA te lenen.

“Ben je gek,” zegt de man, “da’s het enige wat ik bij me heb. Dat geld is voor mij.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.