woensdag 1 december 2004

Het is Allah Die bepaalt en leidt

Gisterenavond. Onze huiskamer. Yande zit (weer) achter de computer. Rondom de pc liggen wat papieren en het boekje ‘Juz Amma’. Het boekje bevat de laatste twee hizb van de koran; op de rechterpagina’s het Arabisch, op de linkerpagina’s de uitspraak en daaronder – op de linker- en rechterpagina’s – een uitleg in het Nederlands.

Yande is bezig met een spelletje op Foxkids.nl. Ze juicht wanneer ze het tweede level van een zwaar gesponsord sinterklaasspel heeft gehaald. Daarbij stoot ze het boekje van tafel. Het valt op de grond en valt open bij soera Al-A’laa. Yande kijkt er even in en zegt: “Best wel een mooie soera, papa!” Profiteren! denk ik meteen, want de laatste weken komen er van haar nauwelijks vragen meer over islam – haar een lading tafsir door de strot duwen (voor een halal foie gras :-), daar heb ik geen zin in. Er is immers geen dwang in de godsdienst 2:256. Ik stel haar voor om Foxkids.nl even te laten voor wat het is en te luisteren naar soera Al-A’laa. “‘s Goed” zegt ze.

Ik surf naar de online koran van Islamicity.com en we luisteren naar de stem van een qaari die in een tadjwied-stijl deze soera reciteert. Langzaam en gedragen. Af en toe dwalen de gedachten van Yande af naar de televisie die verderop in de huiskamer staat en het nieuws van de dag laat passeren, over de ‘verkeerde foto’ van Mohammed B. en ander waan van de dag. Dan haal ik haar bij de les en lezen we weer samen de uitspraak mee terwijl we luisteren naar de qaari. Na de soera moet ze tanden poetsen en even later is het bedtijd.

Yandes slaapkamer. Samen doen we de Fatihah. Daarna reciteer ik voor haar soera Al-A’laa. Na het ‘Sadaqallahoelaziem” vraagt ze wat die soera eigenlijk betekent. Op basis van de Nederlandstalige uitleg in het boekje probeer ik op z’n Onze Oemma‘s (sorry, dikke Van Dale) – dus in een voor kinderen begrijpelijke taal – te vertellen waar ze zojuist naar heeft geluisterd. Ik heb daar enige moeite mee, maar goed, de volgende keer incha Allah leg ik het weer uit en gaat het dan incha Allah al een stuk beter. Wanneer ik het heb over het “grote Vuur waarin de rampzalige noch sterven noch leven zal” 87:12-13, wilt ze me onderbreken. Ik gebaar haar te wachten.

“Wat wilde je vragen?” vraag ik Yande na afloop van de uitleg.

“Papa, de hemel is toch wel veel voller dan de hel, hè?”

“Incha Allah, Yande, incha Allah. Als Allah het wilt.”

“Maar als er mensen in de hel komen, is het toch eigenlijk zo dat sjeytan dan die keer heeft gewonnen?”

“Nee, Yande. Alleen Allah bepaalt wat er gebeurt: Hij leidt (87:3), zoals ik je net heb uitgelegd. Allah soebhana wa ta’ala heeft eens in een hadith qudsi, dat is een heilige overlevering, gezegd dat het Zijn plicht is om de hemel èn de hel te vullen.” Hadith Qudsi, hadith no. 39

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.