donderdag 2 december 2004

Holy Qur’an Viewer 2.9 (freeware)

Bij het raadplegen van een startpagina met links naar islamitische websites heb ik vandaag een website gevonden Divineislam.co.uk* waar je Holy Qur’an Viewer 2.9 kunt downloaden. Ik heb er na installatie nog maar eventjes in geneusd, maar zie nu al dat het goed toegepast kan worden in de islamitische opvoeding van mijn kinderen: per soera kun je elke aya apart aanklikken en beluisteren; dat kun je natuurlijk bij de online koran van Islamicity.com ook, maar daar loopt een soera automatisch door na de beluistering van een specifieke aya. Met Holy Qur’an Viewer 2.9 kun je een soera echt aya-voor-aya lezen en beluisteren. Lees eerst de aya (als je het Arabisch machtig bent) en check daarna de uitspraak door op het luidsprekertje links naast de aya te klikken, of luister eerst naar de aya om vervolgens zelf de aya uit te spreken. Op die manier heb je je eigen electronische oestaz in huis :-)

Terwijl ik al spelenderwijs mij Holy Qur’an Viewer 2.9 probeer eigen te maken, komt Ahmed naast mij staan. Hij ziet hoe ik door een soera aan het struinen ben met mijn muis en het Arabisch meelees. Dan sta ik op om iets in de keuken te doen. Ahmed schuift direct achter de computer, schuift met de muis over de mat en vraagt mij om soera Ash-Shams in de linkerkolom (de index) aan te klikken. Dat doe ik en dan gaat Ahmed zelf aan de slag. Eerst zegt hij een aya uit soera Ash-Shams, vervolgens klikt hij op de het luidsprekertje van de betreffende aya en na elke aya is hij weer reuze blij dat hij het, mashallah, elke keer weer (bijna :-) goed heeft. Op die manier wordt hij al bekend met het tekstbeeld van het Arabisch, zoals hij nu al bijvoorbeeld de woorden ‘Allah’ en ‘Mohammed’ kan herkennen, wanneer hij het als calligrafie ergens aan de muur ziet hangen. Mash’Allah…

*UPDATE 2 JANUARI 2013: Divineislam.co.uk is al jaren offline. De Holy Qur’an Viewer 2.9 kun je nog wel downloaden via deze websites: 2muslims.com 4shared.com soft32.com of google met ‘Holy Qur’an Viewer 2.9′ voor een actueel aanbod van websites waar je deze freeware kunt downloaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.