maandag 9 mei 2005

Scholing

"Buiten het bereik van kinderen houden."
"Met mate innemen."

Dit zijn enkele adviezen – in mijn eigen woorden – van Omar, de Senegalese père de famille die mij incha Allah regelmatig zal scholen in islam. Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst telefonisch contact met hem. De bovenstaande adviezen betreffen mijn ‘kaamil’, zoals een Arabische koran in Senegal wordt genoemd ('kaamil' is in Senegal ook de benaming voor het gezamenlijk reciteren van de koran). Omar adviseert mij om de kaamil ergens op een hoge plaats in het huis neer te zetten, bijvoorbeeld in de huiskamer. Daar heeft de kaamil nu inmiddels zijn plaats gevonden: hoog op een vitrinekast staat hij met het ‘gezicht’ naar de deur, samen met ‘vertalingen’ van de koran in het Engels en het Nederlands, de complete Sahih Muslim in het Engels en Arabisch, de Juz Amma en wat andere boekjes over islam.

"De kaamil mag alleen bij speciale gelegenheden (zoals de juma, religieuze feestdagen en gezamenlijke recitatie van de koran) worden aangeraakt, uiteraard alleen na een rituele wassing, zoals vóór een gebed. Voor een volwassene kan het gevolgen hebben wanneer deze dagelijks meerdere malen, al is het na de rituele wassing, de kaamil ter hand neemt. Dus buiten het bereik van kinderen moet het zeker blijven," aldus Omar.

"Dit ken ik helemaal niet vanuit wat ik heb geleerd over islam in Nederland", zeg ik tegen Ndoya.

"Niet alle moslims benaderen islam op dezelfde manier", zegt ze. "Bij ons is dit in ieder geval de normaalste zaak van de dunyaa :-) Ik ken dat allemaal van mijn vader [El Hadji Maguette Birama Sarr], hij had een engelengeduld daar waar het kleine kinderen betreft, maar kon toch behoorlijk uit zijn slippers schieten wanneer een puber het dorstte zijn kaamil aan te raken. Zelf pakte hij de kaamil er alleen maar bij op een speciale (feest)dag."

Jammer dat ik niet meer met mijn schoonvader over islam kan praten… Voor dagelijks gebruik om bijvoorbeeld een soera te leren (in mijn geval soera Ar-Rahmaan) is het niet goed om de hele kaamil erbij te nemen, zo laat Omar mij weten. "De koran is zó rijk aan inhoud, zó vol, zó zwaar – elke dag de kaamil ter hand nemen bezwaart de ziel."

Nou, daar zit wat in. En een bezwaarde ziel kan ik voorlopig zeker niet gebruiken (met net diagnose ADHD achter de rug). Dus ook dit advies neem ik ter harte. Want in al mijn enthousiasme heb ik mij vol overgave op de kaamil gestort, mede geholpen door mijn hyperfocus. Het lijkt dat ik op het juiste moment met Omar in contact ben gekomen, zo loop ik mijzelf bij het soera’s leren niet voorbij en zal ik zeker profijt hebben van een gematigde inname van informatie over islam :-) Omars benadering, die van miljoenen moslims in Senegal, blijkt wonderwel bij mij te passen.

"Hoe los je dat dan op met het leren van een soera direct vanuit het Arabisch?" Nou, wat ze in Senegal doen, is dan gebruik maken van een speciale koraneditie die uit dertig losse delen (dertig juz) bestaat. Zo neem je nooit teveel juz op je vork :-) Zo’n speciale editie kan ik niet zomaar krijgen in Nederland (niet online, misschien wel op de Zwarte Markt te Beverwijk?), dus los ik het op een andere manier op. Ik zal soera Ar-Rahmaan (in het Arabisch) van het internet halen (bijvoorbeeld van de online koran van Islamicity.com) en overzetten in een Word document en vervolgens uitprinten en het in een mapje doen. Zo heb ik soera Ar-Rahmaan altijd bij de hand. Handig toch?

Incha Allah zal ik binnenkort opnieuw telefonisch contact opnemen met Omar voor een eerste bezoek aan zijn huis (evenals ondergetekende woont hij in het oosten des lands). Ik ben al zeer blij met zijn eerste adviezen en ben benieuwd wat zijn scholing kan doen voor mijn verwachtingen en wensen aangaande meer kennis van islam, koran, ahadith en met name koranrecitatie. Spannend! Ik voel me net weer die vers bekeerde moslim van jaren geleden, blij dat ik eindelijk (weer) iets aan het verwerven van kennis (over islam) kan doen, blij dat het nu op een manier is die bij mij past en die ik in mijn huidige toestand zeker kan gebruiken, want "met mate" wil ik nog wel eens vergeten, "alles tegelijk" past op dit moment meer bij mij :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.