maandag 13 juni 2005

Een lach breekt door

Thuis èn op school is Ahmed een grappenmaker. Z’n nieuwe stunt is ‘korte armpjes’ wat hij heeft van een medegrappenmaker uit zijn klas. Hij verbergt dan zijn ellebogen onder zijn trui terwijl alleen de onderarmen uit de opgestroopte mouwen steken. Ahmed wilt nog wel eens doordraven (van wie zou hij dat nou hebben?).

Eergisteren voor het slapen gaan en na het lezen uit het nieuwste nummer van Onze Oemma (nummer 6 alweer, mash’Allah) deed hij bijvoorbeeld de fatihah met zijn korte armpjes. Dat was mij toen niet opgevallen. Maar gisterenavond vraagt hij mij ineens of hij weer de fatihah mag doen met zijn korte armpjes "zoals gisteren". Oké, het is nog een jonge jongen maar omdat hij er mij zo expliciet naar vraagt, geef ik hem het volgende antwoord:

"Nee, Ahmed, dat is beter van niet."

"Ja, maar papa, Kiné dan?"

Tijdens het lezen uit Onze Oemma maar ook tijdens het reciteren van de fatihah en andere soera’s rolt en dolt zij over haar bed heen terwijl ze een aantal aya’s meebrult.

"Kiné is een stuk jonger dan jij, Ahmed. Als ze ouder is, zal ik haar ook uitleggen hoe het hoort. Ondertussen kan jij als grote broer haar al het goede voorbeeld geven."

"Ja maar papa…"

"Kijk Ahmed, in het leven doe je als mens een heleboel dingen. Als mens kan je eten, slapen, lopen, grappen maken, bidden, reciteren, noem maar op. Maar er zijn zaken die je niet tegelijk doet. Zoals grappen maken en de fatihah reciteren. De fatihah is met honderdendertien andere hoofdstukken uit de koran het woord van Allah, en dat moet je serieus nemen. Daar passen geen grappen bij."

"Oh, dat wist ik niet." Zijn gezicht betrekt direct.

"Geeft niet jongen. Denk er de volgende keer maar aan."

"Oké papa." Een lach breekt door en de zorgelijke uitdrukking is gelijk verdwenen.

Mash’Allah, kinderen zijn niet alleen goed voor je imaan maar ook in het algemeen voor je geestelijk welzijn.
Kijk naar zo’n jongen als Ahmed die zich even zorgen maakt maar na een paar opbeurende woorden van mij de zorgen laat voor wat ze zijn. Daarmee geeft hij niet alleen zijn kleine zusje maar ook zijn vader het goede voorbeeld :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.