zaterdag 5 november 2005

Papa, bidden! (I)

Eergisterenmiddag. Na een bezoek van Kiné aan ‘juf Majorie’ (logopediste) neem ik haar mee naar de islamitische slager. Voor ik met Kiné vertrok, zei Ndoya me dat ze heel erg zin had in panné, kleine gepaneerde gehaktballetjes, geserveerd met verse baguettes uit-de-oven. Ik snel de slager binnen, koop een kilo half-om gehakt (schaap-rund!) en scheur terug naar huis. Binnengekomen dump ik de boodschappen op het aanrecht, was ik mijn handen en begin ik met het (voor)bereiden van de panné, één van mijn specialiteiten.

“Papa, je moet nog bidden!” Da’s Kiné. Ik kijk verbaasd op en zie dan vanuit de keuken dat het beeldscherm van mijn computer in de woonkamer de pop-up screen van Athan 3.0 weergeeft. Athan 3.0 is software van Islamicfinder.org waarmee je vijf keer per dag de oproep tot het gebed (azaan) uit je computer kan laten klinken, helemaal afgesteld op de geografische ligging van je woonplaats en met keuze uit vijf verschillende rekenmethodes, met de mogelijkheid om die ook nog eens aan de lokale situatie aan te passen. Sinds kort heb ik deze software weer op mijn computer geinstalleerd en al heel snel zijn mijn kinderen er aan gewend geraakt. Zo kan ik ze eindelijk vertrouwd maken met de azaan en de doa die daarna dient te worden uitgesproken. Door de installatie van Athan 3.0 klinkt nu bij het opstarten van de computer altijd “Bismillahi Rahmaani Rahiem” uit de speakers. Mash’Allah! En, zoals je weet, ben ik nogal eens ge(hyper)focust op een bezigheid of een gedachte. Dan wil ik wel eens een azaan voorbij laten gaan, zonder aanstalten te maken. Alhamdulillah zijn er dan mijn kinderen om mij aan het gebed te helpen herinneren, als een soort assistent-muezzins. Mash’Allah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.