vrijdag 23 december 2005

Kun je daar ook bidden, papa?

Mijn kids zijn al helemaal gewend aan de azaan (ook: azan), de oproep tot het gebed. Mede om opvoedkundige redenen heb ik een tijd geleden Athan 3.0 van Islamicfinder.org op mijn computer geïnstalleerd.
Op een dag vraagt Kiné mij wanneer we weer samen met z’n allen naar Senegal gaan.

“Vind ik leuk! Lekker samen met yaay-booy eten.”

Kiné is genoemd naar haar Senegalese oma, Kiné Niang. Als mater familias zijnde wordt Kiné Niang gewoon moeder genoemd. Of eigenlijk moedertje, want yaay betekent moeder en het achtervoegsel -booy wordt in het Wolof gebruikt om affectie of respect aan te duiden (dat heb ik tenminste zo begrepen). Kiné heeft maar weinig echte herinneringen aan Senegal. Ze is er al twee keer geweest, maar het begrip Senegal blijft wat abstract voor haar.

“Weet je, meisje? Als we weer met z’n allen bij yaay-booy zijn, dan kunnen we die azaan ook vijf keer per dag horen. Maar dan buiten!”

“Oooh,” zegt Kiné helemaal onder de indruk. En dan bezorgd, “Maar papa, kun jij dáár óók bidden?”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.