vrijdag 20 januari 2006

Poule des doods

Ruim een uur geleden geboeid gekeken naar een reportage van Netwerk over eenzame uitvaarten in Amsterdam en een groep dichters, waarvan de leden bij toerbeurt worden gevraagd om een gedicht voor een eenzame overledene te maken en dat gedicht tijdens de uitvaartceremonie voor te dragen. De reportage valt met de deur in huis: Simon Vinkenoog draagt een zgn. ‘muurgedicht’ van eigen hand voor, ook bekend als deel van een ander gedicht van Vinkenoog dat door de website Epibreren.com "Nova-gedicht" wordt genoemd. Ik leg Yande tijdens het kijken uit, dat deze meneer zo’n beetje de Nederlandse poëzie in persona is. Dáár kijkt ze van op.

"Ik dacht dat het zomaar een man was, beetje vreemd als een soort zwerver."

"Hij werd thuis geïnterviewd, hoor. Incha Allah over een paar jaar wanneer je op het voortgezet onderwijs zit en een boekenlijst hebt en zo: geheid dat er dan iets van hem op die lijst staat."

"Had ik niet gedacht," zegt Yande en ze bekijkt de man nog eens goed terwijl de reportage mij in zijn greep blijft houden.

"Kijk meisje, je kan er nog zo apart of bijzonder of vreemd uitzien, dat wilt niets zeggen over je kunnen. Kijk maar naar die ene man van Idols 3, Harm heet hij. Hij heeft een goede stem maar drinkt wel heel erg veel alcohol [dit werd bij 'Idols' in beeld getoond en hij sprak er openlijk over; A.] – dat is behoorlijk haram, kan ik je zeggen. Hij doet zijn naam Har(a)m dus wel eer aan."

"Papa…!" Mijn mash’Allah grote meid wordt wel eens moe van mijn eeuwige neiging om met woorden te spelen.

"Wat ik wil zeggen, meisje, is dat dat soort mensen mij duidelijk maakt, dat je dus echt niet op uiterlijk of schijnbaar gedrag mag afgaan. Dat betekent niet dat ik nooit mensen daarop beoordeel. Integendeel. Maar dan is er gelukkig wel zo’n televisieprogramma als dit, dat mij eraan herinnert hoe het ook al weer hoort."

www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=207702

Al dat beweegt, zal in beweging blijven
Erop en of eronder, een keus is er niet
Niets dat beklijft en alles zal verdwijnen
Je leven een vuurwerk
Of niet
Memento Mori
Verdom de oorlog
Beziel de vrede
Simon Vinkenoog

UPDATE D.D. 2 JANUARI 2014
Luister via deze audioplayer naar dit 'muurgedicht':
archive.org/details/Vinkenoog [een Wat een vondst! bestand]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.