zaterdag 28 oktober 2006

Bij de strot

Imam Abdulwahid van Bommel heeft, met zijn typische gevoel voor humor, in het verleden de zanger Ahmed Bukhatir eens omschreven als ‘de Pakistaanse Frans Bauer’ (zie mijn log Vrij zinnig associëren (III) "Ingewikkeld" van 14 december 2005). Een paar maanden daarvoor heeft Bukhatir’s lied "Last Breath" mij tijdens een dip nog verder in de put geduwd (zie mijn log Last Breath van 9 juni 2005). Bezoekers hebben zich toen zorgen gemaakt, want bij het openen van de beginpagina van mijn weblog werden ze geconfronteerd met de keiharde boodschap van dit lied, verbeeld in een zgn. flash movie doorgelinkt vanuit B4death.com. Deze website is inmiddels offline, de domeinnaam B4death.com is zelfs te koop. Alhamdulillah heeft Islamway.com deze flash movie bewaard, via deze website kun je het nog steeds bekijken en zelfs downloaden (zie deze link).

Greep de Last Breath flash movie mij nog bij de strot, de Last Breath video (zie hieronder) hakt er helemaal bij mij in. Met. De. Hele. Botte. Bijl. Wars van subtiliteiten wordt in deze video de doodschap boodschap geïllustreerd met de beelden van een voetballer die in zijn harnas sterft. Op het voetbalveld. Terwijl de spelers geschokt reageren, wanneer het tot hen doordringt wat er is gebeurd. Knal! Geen genade met de kijker. Zijn de beelden al confronterend, de tekst evenzeer. Want waar vind je nu nog een lied waar in eerste persoon enkelvoud wordt beschreven hoe de laatste ademtocht het lichaam verlaat? Kippenvel!

www.youtube.com/watch?v=frp3xEhRQXI



de flash movie "Last Breath" kun je ook bekijken via

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.