zaterdag 30 december 2006

Taqwa vs. Twijfel

"Raggal yap Yalla la" Angst [hebben] is spotten met God. Ware woorden uit het Senegalese publieke domein die ik al eerder heb aangehaald op mijn weblog (zie de gelijknamige log van 10 oktober 2006). Hoe meer angst (voor de toekomst), des te minder ontzag voor Allah. Dat komt dicht in de buurt van een hadith qudsi (no. 22) die ik heb aangehaald in mijn pamflet uit 1997/1998 (zie mijn log FlashBack – Beheersing is kracht van 19 december 2006).

Ware woorden, inderdaad. Maar ze zijn niet ieders waarheid. Wat nu wanneer iemands taqwa, ontzag voor Allah, echt daar is maar mash’Allah wordt gehinderd door een aandachts- of concentratie- stoornis of hoe je het ook wilt noemen? Door zijn onvermogen aandacht en concentratie goed te verdelen, kan angst bij tijd en wijle opspelen, hoe oprecht zijn ontzag voor Hem ook is.

Twijfels over de imaan, geloofsbeleving, kunnen dan het gevolg zijn. De verleiding om aan die twijfel een einde te maken door één bepaalde visie te omarmen en de rest te verketteren is dan groot. Dat er genoeg groepen zijn die in dat gat van de spirituele markt springen, moge duidelijk zijn. De vastigheid van mijn gezinsleven, met zijn voor mij zo broodnodige structuur, heeft mij voor die verleiding behoed. Ik kan mij levendig voorstellen dat anderen die niet dat geluk hebben, die niet hun anker hebben uitgegooid, die niet ergens zijn aangemeerd, op drift raken en vervolgens stranden in onbekende wateren. Voorwaar, daar is het moeilijk toeven…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.