donderdag 22 februari 2007

GAMOU 2007 In-gebed

Eind maart incha Allah wordt Mawloud gevierd, de geboortedag van onze profeet Mohammed, vrede zij met hem. Op de laatste dag van maart incha Allah is het (volgens de christelijke jaartelling althans :-) elf jaar geleden dat ik na een korte periode van overwegingen, diep nadenken èn mijn gevoel te rade gaan, heb besloten om moslim te worden (zie voor diverse bijdragen over dit onderwerp mijn logcategorie Nieuw in islam).

Die korte periode heeft niet alleen in het teken gestaan van moskeeën bezoeken, informatie vergaren en (in het Nederlands) de koran lezen. De verrichting van de salaat, de vijf verplichte dagelijkse gebeden, heb ik mij in die tijd proberen eigen te maken zodat ik, wanneer ik eenmaal mijn keuze zou maken, goed beslagen ten ijs zou komen. Bij het leren van de salaat heb ik imam Abdulwahid van Bommels "Kom tot het gebed" ter hand genomen als een gebruiksaanwijzing. Na wat puzzelen is voor mij de indeling van een islamitisch gebed duidelijk, weet ik deze ook goed te doen mash’Allah en richt ik mij op het leren van smeekgebeden (doa’s) die dienen te worden uitgesproken ná de vredesgroet en zikr.

Op pagina 92 van mijn gebruiksaanwijzing vind ik dit smeekgebed voor alle profeten (moge Allah mij fouten in het gebruikte schrift en transcriptie vergeven, amien):

Allahoemma salli ‘alaa Moehammadin wa Aadama wa Noehin wa Ibraahiema wa Moesaa wa ‘Iesaa wa maa bainahoem mienan-Nabiyyiena wal-moersalien. Salawaatoellahi wa salaamoe ‘alaihiem adjma’ien

O. Allah! Zegen Mohammed en Adam en Noach en Abraham en Mozes en Jezus, en alle profeten en boodschappers die in die tijd geleefd hebben. Moge Allahs zegeningen en vrede op hen allen rusten

Tot nu toe maakt dit smeekgebed (en een smeekgebed voor alle gelovigen, gevonden op pagina 93) deel uit van mijn ‘post-salaat’ en is het echt ingebed in mijn dagelijkse aanbidding van Allah, soebhana wa ta’ala. Uiteraard volgen op deze smeekgebeden in het Arabisch ook enkele smeekgebeden in mijn eigen taal, waarbij ik naast het vragen om een goede gezondheid voor mijn gezin, mijn (schoon)familie en mijn naasten, ook smeekgebeden doe die specifiek ingaan op de grote actualiteit maar ook op actuele gebeurtenissen in mijn (schoon)familie.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Wat zou het mooi zijn als de incha Allah komende dag van Mawloud samenvalt met mijn ‘verjaardag’ als moslim zijnde. Ik smeek Allah soebhana wa ta’ala dat het ook dit jaar weer mogelijk zal zijn om mijn aandeel in ‘de Gamou’ (zoals Mawloud in Senegal wordt genoemd) te leveren middels het reciteren van een soera live en direct op RFM 94.0 Dakar (het radiostation van Youssou N’Dour overigens, maar dat terzijde :-), zoals ik bijna een jaar geleden ook heb gedaan (10 april 2006).

Luister via de Dailymotion player via de YouTube player ingebed in deze log, naar die bewuste uitzending van 10 april 2006. De opname duurt bijna vijftien minuten, de telefoonverbinding is in eerste instantie te slecht om mij de koranrecitatie te laten doen. Mash’Allah, oustaze Ndiaga Seck wilt het opnemen en belt ons daarom na het eerste gesprek terug. Dan is de verbinding oké en na een korte introductie van mijn vrouw Ndoya kan ik mijn aandeel doen. Tot tu toe verbaasd het mij zeer dat ik door een simpele bijdrage als reciteren uit de koran zoveel heb losgemaakt. Tot uren na deze uitzending geven luisteraars in het programma van oustaze Ndiaga Seck hun mash’Allah lovende reacties, kaar mash’Allah, per telefoon. Nog nooit heb ik zó-veel keren "Kaar" en "Mash’Allah" gezegd, om niet naast mijn schoenen te gaan lopen :-) Complimenten ontvangen is heerlijk, maar ik moet niet vergeten dat ik dat allemaal krijg dankzij mijn Heer, mijn Onderhouder.

www.youtube.com/watch?v=3pdfPPFZuJw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.