zaterdag 3 februari 2007

Mensen van Morgen, bekeken met ogen van nu

Psycho-montage.

Zelfs in mijn Filmacademie jaren ben ik het woord nooit tegengekomen. Het wordt gebruikt in de begintitels van Kees Brusse’s bioscoopfilm "Mensen van Morgen", uitgebracht in mijn geboortejaar 1964. Hij heeft daarbij de film "Hitler, connais pas" (Hitler, ken ik niet) uit 1963 van Bertrand Blier en Andrxc3xa9 Michelin als voorbeeld genomen. De afgelopen dagen heb ik fragmenten van "Mensen van Morgen" voorbij zien komen op GeschiedenisTV, een zgn. themakanaal van de VPRO. Nog nooit heb ik zo geïnteresseerd en zo gecòncentreerd naar pratende hoofden gekeken. Spet-te-rend mooi uitgelicht, camera dicht op de huid en een verrassend losse montage-stijl (maar ‘psycho’ ?!). Het verleden komt zo wel héél dichtbij (en dat rondom mijn geboortedag, 2 februari). De mensen die aan  het woord zijn, hebben zo’n beetje dezelfde leeftijd als mijn ouders op de dag dat ik ter wereld ben gekomen. Bij de Publieksservice van de VPRO zou ik een DVD van deze film kunnen bestellen. Ga ik gelijk doen, incha Allah.


Mensen van Morgen (1964) 'de arbeider'

De geïnterviewden praten vrijuit en zijn op hun gemak (behalve dan ‘de homoseksueel’, wiens gezicht door uitgekiende lichtval deels in duister is gehuld). Zo is daar een jongeman, die ik typeer als ‘de arbeider’ (zie bovenstaande foto). Wanneer het onderwerp religie ter sprake komt, geeft hij blijk van een bijzondere visie op dit onderwerp. Hij beschouwt zich niet als een gelovige, maar weet zeker dat een hogere Macht Zijn invloed uitoefent op al wat leeft. "Kijk maar naar de natuur en de mensen, dan weet je het", aldus heb ik zijn woorden onthouden. Mash’Allah, dit komt aardig in de buurt van mijn benadering van Soera Ar-Rahmaan, Soera no. 55, waarin de onderwerping van de natuur aan Allah soebhana wa ta’ala aan bod komt. Mash’Allah, deze man zíet gewoon het werk van die Macht, maar zonder er een etiket op te plakken. Is dit fitrah?

GeschiedenisTV volgt de actualiteit van vroeger. De onderstaande link naar de integrale versie van "Mensen van Morgen" (met introductie door Kees Brusse himself) heeft ten tijde van de plaatsing van deze log nog gewerkt. Klik op de link en kijk incha Allah naar een boeiend tijdsdocument.

cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/vpro/32820803/windowsmedia.asf?title=Mensen van morgen 1964


UPDATE D.D. 1 JANUARI 2014:
Luister hier naar een fragment van 'de arbeider' een Wat een vondst! bestand
archive.org/details/Audiofragment_Uit_Film_Mensen_Van_Morgen_1964



UPDATE D.D. 8 FEBRUARI 2007

"Mensen van Morgen" is dan wel uitgezonden door het themakanaal ‘GeschiedenisTV’ van VPRO, maar de IKON is de zendgemachtigde die de film voor de eerste keer op televisie heeft gebracht. Daarom heeft de Publieksservice van de VPRO mij doorverwezen naar de IKON met mijn vraag over "Mensen van Morgen" op DVD. Voor de geïnteresseerden volgt hier nog de volledige informatie over deze film (zoals bekend in het omroeparchief) die in de nacht van 20 op 21 november 1997 éénmaal door de IKON is uitgezonden.

DOCID: 138160
COLLECTIE: Televisie Programma
TITEL: MENSEN VAN MORGEN
ZENDGEMACHTIGDE: IKON
PRODUCENT: Sapphire Film
OPNAMEDATUM: 1964-00-00
UITZENDDATUM: 1997-11-20
BEGIN-EINDTIJD: 23:49:45  – 01:21:24
TIJDSDUUR: 91’31"
DRAGERNUMMER: TD25810 {DIGI-BETA} V67930 {VHS}
SAMENVATTING: Film van Kees Brusse uit 1964 waarin een aantal jonge mensen praten over hun ideexc3xabn, verlangens en toekomstbeeld mbt hun ouders, oorlog (WO II), school, werk, gezin stichten, seks voor het huwelijk, religie, eten, doel van het leven, muziek en dans, relaties en het huwelijk, eenzaamheid en vriendschap, de dood. De jongeren hebben  verschillende maatschappelijke achtergronden: monteur met een licht criminele achtergrond, bouwvakker, student, boerin, ongehuwde moeder, sportinstructeur/voetballer, non, pianist met een handicap, homoseksueel, prostituxc3xa9e.
Door het programma heen speelt pianist stukken op de piano.
GENRE: praatprogramma
TREFWOORDEN: jongeren
NAMEN: jaren ’60
LOCATIES: Nederland
MAKER-FUNCTIE: Brusse, Kees {regie; samenstelling}
TECHN-GEGEVENS: Materiaal: zw/w
SELECTIENIVEAU: integraal programma


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.