zondag 11 maart 2007

Valt er nog wat te lachen met die moslims

"Valt er nog wat te lachen met die moslims" is koud een paar dagen uit en de schrijver Abdulwahid van Bommel wordt nu al overstroomd door verzoeken om interviews in diverse media. In mijn woonplaats ligt het nog niet in de boekhandel. Het is dus even afwachten voor ik het lezen kan…

Ondertussen doe ik wat research in mijn archieven. Ik pak de complete, en enige, jaargang van het NMO kwartaalblad "Karavaan" erbij (1996). Snel gevonden is ook het stripboekje "Moella Nasroeddin" uit 1993, illustraties van Ybed, teksten van Abdulwahid van Bommel (ISBN 90-74792-01-4, Uitgeverij Oase). Humor loopt als een rode draad door Van Bommels benadering van islam, dat blijkt. Zelfs bij het leveren van kritiek. Zo heeft hij eens de gelauwerde nasheed zanger Ahmed Bukhatir omschreven als de Pakistaanse Frans Bauer. "Ik ben een musicus van huis uit, weet je," aldus Van Bommel. "Muzikaal gezien is het drie keer niets."



"Valt er nog wat te lachen in de islam?" vraagt Abdulwahid van Bommel zich in 1996 al af in het eerste tussenkopje van zijn artikel ‘De spijker van Gohâ′ (De Karavaan, nr. 1). Direct gevolgd door een sterk staaltje humor van het zwartste soort. "Op zoek naar humor in de wereld van de islam, kom ik twee moorden tegen. [...]" Het wordt serieus, wanneer Van Bommel verhaalt over de moord op twee (moslim-)columnisten. Dan wordt de toon van het stuk wat lichter en de tussenkopjes idem dito: Humor van de profeet – "Maak geen grappen met je broeder waarbij je hem belachelijk maakt" – Een huis zonder lach is donkerder dan een graf – Say cheese!

In het hele stuk staat Moella Nasroeddin centraal. Op de cover van De Karavaan staat hij afgebeeld zoals we hem het beste kennen, achterstevoren gezeten op een ezel. Zoals hij ook staat afgebeeld op het nieuwste boek van Van Bommel. "De humor van Nasroeddin is van alle plaatsen, tijden en leeftijden. [Hij] vrolijkt niet alleen mensen op maar houdt hen ook een spiegel voor, waarbij eigenschappen als eigendunk, gierigheid, afgunst, soms op indirecte wijze aan hun eigenaar worden onthuld." Het maakt mij allemaal erg nieuwsgierig naar ‘de nieuwe Van Bommel’. Ik hou je op de hoogte, incha Allah!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.