donderdag 1 maart 2007

Yaay Booy dem na – Soera Al-Ikhlaas opgedragen aan de ziel van Kiné ‘Yaay Booy’ NIANG


CONDOLÉANCES Mash’Allah. Reeds op de dag van het overlijden van Yaay Booy zijn er vrienden langsgekomen. Door sommigen worden we al gecondoleerd maar onze moslimvrienden komen alleen om te delen in ons verdriet. Wij moslims condoleren immers pas na de begrafenis.

ZWARE DOBBER Het avondgebed wordt die dag een zware dobber. De gehele dag heb ik mij goed kunnen houden. En móeten goed houden, want als kilifa moet ik mijn vrouw en kinderen tot steun zijn. Een sterke houvast zijn. Een houvast met een masker van vastberadenheid op (terwijl ik soms ook niet weet wat te doen). Goed, terug naar dat avondgebed.

HOUDGREEP In de regel neem ik soera Al-Ikhlaas en soera Al-’Asr als extra soera’s mee in het gebed (salaat). Deze keer kies ik de wat ‘langere korte’ soera Ash-Shams (de Zon) als extra soera in de eerste rakaat. Want licht hebben we nodig als duister het hart in een houdgreep heeft.

WAPENEN Het kost me echter veel moeite de recitatie van deze soera te voltooien. Mijn tranen en de vele brokken in de keel zitten in de weg. Tja, je kunt jezelf nog zo goed wapenen en in moeilijke tijden een masker op doen om je goed te houden tegenover je vrouw en kinderen. Maar tegenover Allah…

VECHTEN De salaat is iets tussen de mens en Allah, daar zit verder niets of niemand tussen. Een masker heb je dan niet nodig, daar kijkt Hij toch dwars doorheen. Vechtend tegen de tranen (jihadoennafs!) spreek ik de aya’s hakkelend uit. Tegen het eind van de soera heeft het Woord van Allah mij gekalmeerd en gaat de rest van het gebed zonder horten en stoten.

AL-IKHLAAS Na afloop zegt Alioune, met wie ik samen gebeden heb, dat het goed is om een aantal malen soera Al-Ikhlaas te reciteren en dat dan op te dragen aan een overledene. "De één doet twaalf keer Al-Ikhlaas, de ander elf keer. Maar dat maakt niet uit. Het gaat om de intentie om de overledene respect te tonen middels het Woord van Allah." Zo gezegd, zo gedaan.

"Het is voor mannen en vrouwen een vrome daad graven te bezoeken. Men kan daar soera Ya-Sien, soera At-Takaazoer of éénmaal soera Al-Fatihah + elfmaal soera Al-Ikhlaas lezen. Dit schenkt men aan de zielen der doden. Men kan overal op de wereld een stuk koran lezen en het aan de zielen van de doden opdragen, dit is niet aan plaats gebonden."

(een fragment uit "Kom tot het gebed" van imam Abdulwahid van Bommel)

UPDATE D.D. 16 JANUARI 2013:
Helaas is de opname waarin mijn kinderen en ik ter ere van Yaay Booy de soera's voordragen niet meer beschikbaar.

UPDATE D.D. 1 JANUARI 2014:
De opname is vanaf heden weer beschikbaar via deze weblogbijdrage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.