donderdag 15 maart 2007

Zikr & RSI


Ideeën voor bijdragen op mijn weblog komen op de vreemdste momenten. Ben ik lopend of met de fiets onderweg van A naar B dan zit ik meestal te broeden op een stuk tekst of ben ik aan het jongleren met wat losse eindjes, ingevingen die ik al eerder had maar nog niet in een bijdrage heb kunnen plaatsen. Mensen kunnen me dan groeten of wat naar me roepen, maar merk ik ze dan op? Nee dus.

Het komt vaker voor dat bijdragen ontstaan in momenten van rust:
Wachtend langs de lijn bij een training van Ahmeds F2, starend naar een afgetrapt trainingsveld dat kennelijk veel te lijden heeft gehad (zie deze bijdrage waarin ik op dat veld een in mijn ogen toepasselijke Naam van Allah projecteer). Wachtend op m’n trein, starend naar een Bond poster (zie deze bijdrage). Kijkend vanuit mijn tuinstoel naar Kiné die haar grond verzorgt (zie deze bijdrage). [typische losse eindjes die ik rücksichtlos op mijn weblog heb gegooid]

Ik ben zelfs zo gericht op ‘stukjes schrijven’ dat ik bij het wakker schrikken (gisterenavond) automatisch naar mijn schrijfblok grijp (ligt altijd vlak naast me op het nachtkastje). Een kwestie van tijd voor ik mijn eerste bijdrage al dromend publiceer (slaapschrijven :-).

Oh ja, nog één zo’n vreemd moment van inspiratie.
Gisterenavond. Gezeten op mijn computerstoel (ja, waar anders :-) doe ik aan zikr, daarbij gebruik makend van de gebedsketting van mijn schoonvader (gekregen van Yaay Booy). Stilte alom en het klikken van de kralen klinkt helder. Plots hoor ik ook het klikken van een balpen, het is Ndoya die in afwachting van een telefoontje de pen ‘aan en uit’ zet. Het klinkt als een teller, zo eentje die PBT’ers gebruiken bij het spoor om bijvoorbeeld te tellen hoeveel passagiers er in een trein zitten. "Hé," denk ik. "Zou zo’n teller niet handig zijn om op een moderne manier aan zikr te doen? Compleet met een in te stellen eindstand. Dat zou wellicht RSI klachten bij moslims kunnen verminderen."
Gat in de markt! Incha Allah…



UPDATE
Kort na publicatie van deze bijdrage vertel ik Ndoya over dat gat in de markt. Blijkt dat-ie, in Senegal althans, reeds gevuld is. Op islamitische hoogtijdagen gebruiken velen een teller (waarop je inderdaad ook een eindstand kan zetten). Op dagen als tamxarit (ashoera) ben je uren bezig met het gedenken van Allah (zikr). Zo’n teller is dan praktischer dan de traditionele gebedsketting (zie bovenstaande foto) waar de kralen na lang gebruik, door het zweet, zo door je vingers kunnen glippen.

Zikr tikker
Online zijn er verschillende
tellers verkrijgbaar bij o.a.

Simplyislam.com
Alibaba.com
Alhannah.com
Islamicgoodsdirect.co.uk
Islamicjewellery.co.uk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.