woensdag 25 april 2007

Abdulwadûd duikt in zijn historie

Met mijn passie voor geschiedenis ben ik eens gaan rondneuzen in het archief van het TV-kanaal /Geschiedenis. Van het aangeboden materiaal in het dossier Islam wordt ik niet vrolijk, ik herken mij in géén van de producties. Dan maar eens gezocht op jaartal. Mijn geboortejaar 1964 levert voor mij geen interessant materiaal op. Dan maar het jaar 1985 geprobeerd.


HERINNERINGEN KOMEN BOVEN

1985. In die tijd, tweede helft jaren tachtig, ben ik helemaal into actievoeren. Met het ene been in de krakerswereld (café AKU, Utrecht). Met het andere been in de vredesbeweging als los/vast bewoner van het VAK, het Vredes Aktie Kamp te Hoogerheide (gemeente Woensdrecht).

Ik loop zelfs mee aan de kop van een demonstratie te Utrecht, georganiseerd door het Komitee Anti-Pausbezoek (KAP, voor sommige KAP-leden betekende dat "Komitee Anti-Paus", naar gelang de insteek :-). In het boekje "Het Aanzien van 1985" staat een foto van de kop van de demonstratie waarop ik duidelijk herkenbaar (door mijn kapsel) vooraan aanloop.


12 mei 1985, Utrecht. Deze still uit "De paus In Nederland, 1985" (Andere Tijden, 3 juni 2003) toont de kop van de anti-paus demonstratie. Yours truly was in deze demonstratie een vreemde eend in de bijt met zijn blauw-gele "Popie Jopie" sjaal, die bij mede-actievoerders wenkbrauwen deed fronsen. [klik op de foto voor een groter formaat]


"De Paus In Nederland, 1985", een aflevering van het TV-programma Andere Tijden, uitgezonden op 3 juni 2003 en te bekijken op de website van /Geschiedenis, brengt bij mij herinneringen naar boven. Zeker bij het bekijken van het gedeelte over de rellen in Utrecht na die spraakmakende bijeenkomst in de Jaarbeurs.*


DIT GEBEURDE ER

De Autonomen hebben eerst hun eigen relletjes gepland op andere plekken. Posters met de vermelde lokaties zijn al geplakt. Maar na aandringen van de Autonomen verenigt de KAP zich met de Autonomen en wordt er door het KAP geplakt voor de Autonomen, waarbij de Autonomen nu van plan zijn van dezelfde plaats (Mariaplaats) te vertrekken als de officiële ‘demo’. Beide groeperingen gaan zelfs in de nacht voorafgaande aan de protesten samen feesten op een terrein vlakbij een door de Autonomen ‘bestuurd’ krakersbolwerk in een Utrechtse wijk (A. Jonkers doet het in het programma van Andere Tijden voorkomen, alsof  ‘de Autonomen’ alleen uit Amsterdam afkomstig zijn). Op het ‘feest’ heerst een nare, zwaarmoedige en agressieve sfeer en er gaan al stemmen op van mensen die "er morgen zo geen zin in hebben". Vreemde types drinken zich laveloos, het vuur wordt letterlijk opgestookt en on the side worden spoedcursussen verfbommen en molotovcocktails maken gegeven.

De dag van het bezoek van de paus aan de Jaarbeurs. Vlak voor de tunnel onder het spoor van Utrecht CS wordt de demonstratie door een KAP woordvoerder officiëel ontbonden. Deze woordvoerder geeft vervolgens wel aan dat het "iedereen vrijstaat om op eigen titel verder te lopen onder het spoor door, richting de Jaarbeurs", precies wat de Autonomen van plan zijn geweest… (A. Jonkers gaat volledig voorbij aan dit vaststaande historische feit).


DIT NOOIT WEER

Ik meen mijzelf te herkennen in de persoon die een gekleurd sjaaltje in de lucht steekt, lopend achter een rij mensen die op heuphoogte een spandoek vasthoudt (van 18’50" tot 18’54" in de genoemde Andere Tijden video, zie onderaan voor de link), maar zeker ben ik er niet van. In die tijd is de ene kant van mijn hoofd kaal en de andere kant heeft lang haar (ik ben dan niet de enige met zo’n haute coiffure, dat is dan de mode in actiekringen :-). Mijn God, dit nooit weer! Er zijn genoeg mensen die in het benauwde actiewereldje zijn blijven hangen. Gelukkig is mijn passie voor actievoeren reeds lang geschiedenis.

Uiteindelijk heb ik zèlf de keuze gemaakt voor de vrijheid van de islam. Nu sta ik met beide benen op moslimgrond. Wat een uitzicht! Mash’Allah…

*klik voor de /Geschiedenis webpagina over het Paus bezoek op deze link
*klik voor de video op deze link (RealPlayer)

UPDATE D.D. 4 AUGUSTUS 2014:
klik op deze link om direct "De paus in Nederland, 1985" te bekijken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.