maandag 30 april 2007

Abdulwadûd mijmert over vrijheid in de islam en korte moslimlontjes (mijn derde column voor Religie.blog.nl)

Mash’Allah! De plaatsing van mijn derde column, vanochtend om 09.10 uur, op Religie.blog.nl is een feit.

Alhamdulillahi Rabbil ‘Aalamien…

religie.blog.nl/columns/2007/04/30/abdulwad-d-mijmert-over-vrijheid-in-de-islam-en-korte-moslimlontjes

Koninginnedag. De opmaat naar de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Een dag vol feestelijkheden met traditionele vrijmarkten. Dagen om na te denken over beknotte vrijheid, ontnómen vrijheid. Nederland heeft er mee te maken gehad en als ik velen mag geloven nu weer – dankzij ‘s moslims korte lontje. Bevrijdingsdag, de invulling van die dag is met zijn tijd meegegaan. Recentere oorlogen zijn 'meegenomen' en nu voert vrijheid in het algemeen de boventoon. Dè kans voor moslims (auto’s èn allo’s) om hun aandeel te leveren en 'de anderen' te laten zien wat vrijheid voor hen betekent: vrijheid in religieuze zin en vrijheid in het dagelijks leven.

"Hoe ziet u dat? Vindt u dat er sprake is van een beperking van de vrijheid binnen de islam?" Aan het woord is Tarik Pehlivan, hij stelt de vraag als gespreksleider aan imam Abdulwahid van Bommel tijdens een gedachtewisseling met Ibrahim Spalburg ruim negen jaar geleden.

"Het begrip vrijheid staat niet op zich," aldus Van Bommel. "Na het verrichten van het gebed voel ik mij bevrijd. Bij het verbreken van het vasten, wanneer de avond valt tijdens de ramadan, dan voel ik mij bevrijd. Juist die belemmeringen… Ja, zonder onvrijheid is er geen vrijheid. Zonder (zelf)discipline is er geen (persoonlijke) vrijheid. In de Nederlandse maatschappij is het ‘consumentisme’ de algemene leefstijl. ‘Consumentisme’ houdt in: verslaving, aan wat dan ook; het is onvrijheid zonder zicht op vrijheid."

"Alles mooi en aardig, maar hoe zit dat dan met vrijheid in het dagelijks leven in de omgang met anderen, met niet-moslims bijvoorbeeld?" vraagt u zich dan af, als lezer van deze column. Goede vraag! Ik ben geen schriftgeleerde (inderdaad, met mijn Nederlands-Hervormde achtergrond ken ik de lading van dit woord maar al te goed) dus kan ik niet namens 'de moslims' spreken (wie zijn dat?). En trouwens, de ene geleerde is de andere niet.

Persoonlijk vind ik het jammer wanneer moslims besluiten uit het geloof te stappen. Slechte ervaringen liggen vaak ten grondslag aan de keus om welk geloof dan ook te verlaten. Maar ga met de keus jouw geloof te verlaten niet anderen (lees: zij die nog geloven) lastig vallen.

Zo’n Zentralrat der Ex-Muslime bijvoorbeeld opent frontaal de aanval op de islam en daarbij op de waardigheid van moslims. Zo’n hetze kan zomaar tot een nieuwe Kristallnacht leiden, waarbij deze keer moslims het haasje zijn. "Voor jou jouw levenswijze, voor mij de mijne". Persoonlijk betekent dat voor mij: knip je (korte) lontje, haal zo de angel uit conflicten en ga anderen niet lastig vallen met jouw levenswijze, al ben je (ex-)moslim, jood, atheïst, katholiek, christen, hindoe, [vul zelf maar in].

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.