maandag 28 mei 2007

Abdulwadûd is geschokt over christelijke visie op het Laatste Oordeel (mijn vijfde column voor Religie.blog.nl)

Mash’Allah! De plaatsing van mijn vijfde column, vanochtend om 09.09 uur, op Religie.blog.nl is een feit.

Alhamdulillahi Rabbil ‘Aalamien…

religie.blog.nl/columns/2007/05
/28/abdulwad-d-is-geschokt-over-christelijke-visie-op-het-laatste-oordeel

1 Korintiërs 16 : 22a "Als iemand de Heer niet liefheeft – hij zij vervloekt!"

Wees niet bevreesd/verheugd beste lezer, ik ben geen christen geworden. Maar bovenstaand vers uit de bijbel trof ik zondag 19 mei jl. aan op Teletekst pagina 345 van de EO. Nieuw is het niet voor mij, niet als voormalig protestant, niet als moslim. De koran staat ook bol van dit soort teksten, al zullen wij moslims nooit van de Heer Jezus spreken. Door mijn deelname aan Religie.blog.nl ben ik mij meer gaan verdiepen in met name refo-gedachtengoed. Sowieso spit ik altijd Teletekst door op zoek naar bijzondere zaken. Nou, bijzonder is het wel, de uitleg die bovenstaand bijbelvers vergezelt.

Allah aanbeden

,,Alleen wanneer we de Heer Jezus liefhebben, zijn we bevrijd van Gods oordeel, lezen we o.a. in Johannes 5 : 24" legt een anonieme prediker uit. Hier wordt het Laatste Oordeel van God benaderd alsof het een straf is waar je onder uit kan komen. Beste lezer, niemand kan aan het Laatste Oordeel van dè God ontkomen. Al heeft u Hem lief of niet, op de Laatste Dag zal Hij over u Zijn oordeel vellen.

Dat oordeel kunt u deo volente beïnvloeden door (te proberen) uw gedrag in overeenstemming te brengen met de Goddelijke wil. En da's ècht niet eng, hoor… Natuurlijk wordt u op uw werken beoordeeld, op uw gebeden, op uw aanbidding. Maar fouten maakt iedereen, dat weet Hij.

God geschoffeerd

,,Toen Allah het bevel tot de schepping gaf, deed Hij een plechtige belofte door in Zijn boek dat bij Hem is te schrijven: Mijn genade zal over mijn wraak zegevieren" (hadith qudsi, dat is een heilige overlevering waarvan de overleveringsketen niet stopt bij Mohammed -vrede zij met hem- maar teruggaat tot Allah. Het is géén vers uit de koran).

Het is voor mij een mysterie waarom christenen denken dat men onder het Laatste Oordeel uit kan komen. Geschokt ben ik ook. Bij deze vraag ik om opheldering aan u, beste lezer. Denken christenen nu wèrkelijk dat ze God kunnen schofferen door zich te willen bevrijden van Zijn oordeel? Denken christenen nu wèrkelijk dat ze zich boven Hem kunnen verheffen? De bal ligt nu bij u…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.