dinsdag 8 januari 2008

Mag ik 'm zien? Mag ik 'm zien?


Mag ik ‘m zien? Mag ik ‘m zien? Van een kennis wil ik weten wat zij van de De Reünie uitzending van eergisterenavond vond. Direct krijg ik de vraag of ik mijn litteken wil laten zien, mijn "link met nine eleven" (zie uitzending voor uitleg). Pesten is hèt thema geworden van deze aflevering die als een mokerslag is aangekomen. Op de website van De Reünie komen uit de diepste krochten van kijkerszielen heftige reacties, deze vinden hun plaats op het forum en in het gastenboek. Rob Kamphues heeft naar aanleiding hiervan een eigen reactie geplaatst in het gastenboek èn in een aparte thread van het forum.

TRAUMAHELIKOPTER
Mocht ze hem ooit tegenkomen dan hoeft mijn kennis bij mijn oud-klasgenoot Roeland niet dezelfde vraag te stellen. Roelands gelaat spreekt boekdelen, al zijn niet alle hoofdstukken duidelijk leesbaar. Waar zijn de voetnoten?
Het item waarin geplaagde Roeland en plager Hans deelnemen aan een soort dropping is aangrijpend. Zou de keuze voor een helikopter zijn gemaakt met het woord ‘trauma’ in het achterhoofd? Dapper van beide heren dat zij hun medewerking aan dit item hebben verleend. In het forum en het gastenboek van de De Reünie website krijgt Hans ladingen bagger over zich heen. Dit zegt meer over de schrijvers en schrijfsters van de reacties dan over Hans zelf. Dat de excuses van Hans niet helemaal uit de verf komen, kan liggen aan de spanning van het moment. Het item èn de studio-uitzending zijn momentopnames van maanden her, incha Allah krijgt het contact tussen Roeland en Hans een vervolg. Zonder camera’s dan maar, dat zal de heren dan meer ruimte geven.


something completely different – correcties op de uitzending

aan het begin van de uitzending heeft Rob Kamphues het over klas 9A als zijnde een eindexamenklas, dat is uiteraard niet zo – destijds waren we allemaal circa veertien vijftien jaar en nog jarenlang verwijderd van examens en wat dies meer zij

"wie bidt er vijf keer per dag met zijn gezicht naar het oosten" was de tweede vraag van de uitzending – moslims bidden in de richting van de kaäba, dat is dat vierkante zwarte gebouw in het midden van de grote moskee van Mekka – Indiase moslims bijvoorbeeld bidden naar het westen, voor moslims woonachtig in Nederland is de gebedsrichting (qiblah) het zuidoosten


UPDATE D.D. 3 JAN. 2017: klik op DEZE LINK om de genoemde aflevering van KRO’s De Reünie (afl. 9, seizoen 2007-2008) te bekijken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.