vrijdag 6 juni 2008

"Voetbal lijkt soms wel religie"


"Voetbal lijkt soms wel religie" kopt het artikel over journalist Gerrit Jan Riedstra die niets met de gekte rond Oranje heeft. De Zutphense Koerier van deze week is met een speciale EK-editie uitgekomen. Eén pagina van deze dikke editie springt eruit: pagina 18. Op deze plek showen mijn kids Ahmed en Kiné hun (oranje) straat, geeft Riedstra blijk van zijn dwarsigheid en geeft verslaggever/redacteur Eric Klop (initialen: EK!) een relativerend commentaar onder de titel "Niets mis, maar mag ‘t wat minder?"

Ruim een jaar geleden werd ik – in verband met mijn bekering tot islam – door Eric Klop geïnterviewd voor dezelfde krant. Mash’Allah, wat zijn Ahmed en Kiné trots dat zij nu ook in de krant staan. Voetbal een religie? Het is maar wat je er in wilt zien. Voetbal, oranje, het zijn in mijn ogen instrumenten om mensen dichter bij elkaar te brengen: "Tijdens voetbalkampioenschappen viert de hele straat feest. Ik doe er gewoon aan mee. Zonder alcohol, dat wel. Maar ook met een sapje is het hardstikke gezellig," zo redeneer ik in het interview van een jaar geleden.

Medestraatbewoner Rob vat het in het artikel van deze week als volgt samen: "Het gaat niet eens zozeer om het voetbal. [...] De sociale contacten zijn nóg meer waard. En dat zit hier wel goed. Iedereen doet mee. Ook nieuwelingen. Daar verderop bijvoorbeeld, een studententype. Aardige vent. Heeft speciaal voor de straat een paar prachtige doeken geschilderd. Zelf heb ik net nog 120 slingers gekocht. Als reserve, want wat er nu hangt is met al die regen van de laatste dagen aan het verkleuren. Nee, die hoef ik niet uit eigen zak te betalen. Alle bewoners dragen hun steentje bij."

Dit zijn de linken naar de artikelen waaruit ik heb geciteerd:
www.deweekkrant.nl/artikel/2008/juni/04/stilte_voor_de_storm_zutphense_wilgestraat_opnieu
www.deweekkrant.nl/artikel/2008/juni/04/gerrit_jan_riedstra_heeft_niets_met_de_gekte_rond
www.deweekkrant.nl/artikel/2008/juni/04/niets_mis_maar_mag_t_iets_minder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.