donderdag 4 september 2008

In Gods Naam, geef ‘m wat te eten!

GISTEREN. BEGIN VAN DE MIDDAG Een frisse motregen aait over mijn bol. Perfect weer om post te bezorgen. Ik ‘heb’ twee wijken, de een is de wijk waar ik woon, de ander ligt even verderop. Sinds mei jl. doe ik op deze manier vijf dagen per week aan beweging: die buik van mij is er nog steeds maar mijn conditie is met sprongen vooruit gegaan! Wanneer je mij zo ziet en mij niet kent, zou je kunnen denken "Daar gaat Hollands glorie!", niet wetende dat deze glorie mede afhankelijk is van medicijngebruik. Het is mijn Onderhouder, Allah soebhaana wa ta’ala, Die er voor zorgt dat mijn medicijnen effect hebben. Van Hem zijn wij allemáál afhankelijk.

GISTEREN. IN DE LOOP VAN DE MIDDAG Een forse bui daalt neer op mijn kruin. Ik werk door en maal niet om de regen. Ik ben nu in de wijk even verderop, daar wonen veel mensen die ik ken van gezicht: ouders (die ik zie bij het afhalen van mijn kids van school) en anderen die ik ken van de moskee in het centrum. Ik kom een bekende tegen en wens hem een gezegende ramadan.

"Ramadan mubarak olsun," roep ik. De man lacht, wenst mij hetzelfde en vraagt of ik ook meevast. Ik leg uit hoe het zit met mijn medicijngebruik.

"Wat je zegt, gezondheid is nummer één," zegt de man. "Zo hadden we vanmiddag iemand in de moskee die tijdens het gebed onwel werd. Pijn in de borst. De imam werd er op attent gemaakt en onderbrak het gebed. ‘Neem hem mee naar de gemeenschapsruimte en geef ‘m wat te eten!’ zei de imam."

VOORGESCHREVEN Laat dit gebeuren een les zijn voor eenieder die vast maar wiens lichaam en/of geest medicijnen nodig heeft. Voorkomen is beter dan genezen. Eet zoals je gewend bent, in deze vastenmaand, drink zoals je gewend bent, in deze vastenmaand - wanneer je afhankelijk bent van medicatie uiteraard. Jouw Onderhouder, Allah soebhaana wa ta’ala, doet jouw medicijnen werken, NEEM ZE DAN IN GÒDS NAAM OOK ÌN ZOALS JOU IS VOORGESCHREVEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.