woensdag 21 juli 2010

Ivoren minaret


Het zóveelste goedbedoelde initiatief, denk ik, bij het lezen van bovenstaand Teletekstbericht. Nieuwemoskee.nl? Even kijken. Ik tik het webadres in en druk op 'Enter': op een volledig wit vlak staat ergens 'temp offline'. Alhamdulillah is Nieuwemoskee.nl even later wèl weer in de lucht. 'Islamitisch platform voor kritische denkers' zie ik onder de kop Nieuwemoskee linksboven in het scherm.

'Website voor moslimreflectie gelanceerd' is het meest recente artikel in de rubriek 'Actueel' en betreft de website zelf. Ja ja. Nou, ik wens de meisjes en jongens van Nieuwemoskee.nl veel succes. Ze gebruiken woorden als 'visies' 'platforms' en 'vraagstukken'. Meisjes en jongens van hoog niveau, dus.

Verrek, zeg kerel. Hoog in een ivoren minaret heb je mooi uitzicht, maar bereik je met zo'n woordgebruik de moslims aan de básis wel? Allochtone moslims van de eerste generatie, ik noem maar een voorbeeld hoor, die het Nederlands niet of nauwelijks machtig zijn. Moeten zij niet in hun eigen taal – en dat bedoel ik OOK overdrachtelijk – aangesproken worden op zelfreflectie?

En dan NIET komen met het argument dat dit nieuwe initiatief niets met die eerste generatie te maken heeft, zoals Mohamed Cheppih zei over de polderislam in een uitzending van de NIO (Radio 5 'Het Andere Geluid' 22 april 2008). In die uitzending waarschuw ik voor de nieuwe, holle term 'polderislam' dat ruimte geeft aan moslimstrijders ('polderislam' als anagram van 'palmsoldier'). Van 'nieuwemoskee' kan ik weinig bakken, behalve dan misschien 'moskeeen ieuw' – en dat voorspelt niet veel goeds :-)

Incha Allah werp ik als kritische moslim straks opnieuw een kritische blik op de website Nieuwemoskee.nl. Met de lay-out is in ieder geval niets mis. Dat ziet er goed uit! (zie de print screen van de beginpagina van Nieuwemoskee.nl onderaan deze weblogbijdrage). Incha Allah is mijn twijfel over dit initiatief straks verdwenen. Op dit moment echter komt het op mij over als een manier om de buitenwacht (lees: niet-moslims) gerust te stellen – zo van 'Niet bang zijn hoor, we bijten niet en denken nog na ook'.

Zelfreflectie? Daar heb ik geen website voor nodig maar een spiegel.

www.nieuwemoskee.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.