woensdag 8 augustus 2012

Op reis gaan om het vasten te ‘mogen’ verbreken


Senegal. Het is al tien jaar geleden dat ik er voor het laatst ben geweest. Van de moeder van mijn kinderen, net terug van een verblijf in Senegal, heb ik wat souvenirs gekregen: inclusief enkele oude kranten – geen verpakkings- maar leesmateriaal.

Via nieuws sites als Seneweb.com hou ik de Senegalese actualiteit wel bij, maar er gaat niets boven een gedrukt exemplaar van een Senegalese krant. Altijd net even anders dan de kranten hier in Nederland.

Neem nu de pagina met overlijdensberichten van L’Observateur van 27 juli jl. met daarop de foto van een overleden man (!). Ondènkbaar in NL.

“Toute personne pouvent aider à retrouver ses parents est priée de prendre contact avec l’hopital Principale de Dakar.”

Nu maar hopen dat zijn familie zich niet doodschrikt…

klik op de afbeelding voor een groter formaat

Maar goed, dat terzijde. Het is ramadan en ik ben benieuwd hoe deze vastenmaand zich manifesteert in de Senegalese kranten. Naast de obligate advertenties met ramadan-aanbiedingen en ramadan-gerelateerde artikelen tref ik in Le Soleil van 3 augustus jl. dit stripverhaal aan. Een leuk verhaal-met-een-moraal waarin de hoofdpersoon tijdens de ramadan op reis gaat om zo verschoond te zijn van een dag vasten. Maar dan…

klik op de afbeelding voor een groter formaat

Amusant zijn de ‘nafila’ rubrieken in de diverse kranten. De anonieme schrijver van onderstaand voorbeeld (L’Observateur, 21 juli jl.) schrijft de grootst mogelijke onzin over wat vrijwillig verrichte gebeden (nafila) kunnen doen voor de mens:

“Il beneficiera des avantages liés à mille grand pélerinages et à mille petits pélerinages effectués”

Yeah right...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.