maandag 22 oktober 2012

The Inner Life of Syria… (1875) by Lady Isabel Burton “Vol. 1 – Chapter VI – Description of the Haj, and what we Saw…"

Na het lezen van het militaire reisjournaal “Nile to Aleppo” (H.W. Dinning, 1920) heb ik opnieuw een reisverslag ter hand genomen. “The Inner Life of Syria, Palestine, and the Holy land : from my private journal” (1875) is geschreven door Lady Isabel Horton en is van een hele andere orde dan Dinning’s werk.

archive.org/details/innerlifeofsyria01burtuoft Vol. 1 (info, download)
archive.org/details/innerlifeofsyria02burt Vol. 2 (info, download)

Lady Isabel Burton (1831-1896)
Horton heeft haar werk expliciet voor vrouwen bestemd en gaat in op details van het leven in Syrië die destijds voor mannen minder interessant waren.
Op Twitter post ik delen van dit boek die ik boeiend vind en daarom met mijn volgers (en middels de juiste #hash #tags ook met anderen) wil delen: bekijk deze afbeeldingen vanaf hier en klik dan telkens op de LINKER pijl om de rest te bekijken (inclusief foto’s over andere onderwerpen die ik op mijn Twitter account geplaatst heb).

Afgaand op wat ik tot nu toe gelezen heb van Volume 1, kan ik je beide delen van dit boek aanraden. Zie de twee Archive.org links hierboven. In de loop van deze week (week 43, 2012) begint de hajj. Burton heeft aan de voorbereidingen van de hajj een heel hoofdstuk gewijd. Helaas weinig inhoudelijk: de uiterlijkheden en rituelen worden tot in detail besproken. Maar toch, boeiend is ‘t!
“The ceremonies which I am about to describe are termed in Moslem theology Bida’a, or religious innovations, unknown to the Prophet’s day, novelties to be tolerated, but, per se, unpraiseworthy.”
Lady Isabel Burton, 1875
 Voor je gemak heb ik onderaan de weblogbijdrage die je nu leest, de pagina’s van dit hoofdstuk verdeeld over een aantal afbeeldingen (tekstlinks) op deze webpagina beschikbaar gesteld. Je kunt er ook voor kiezen het hajj hoofdstuk te lezen middels deze Powerpoint presentatie: TILoS Chapter VI (pps)

Check bladzijde 71 waarin de Mekka karavaan die vanuit Damascus vertrekt, wordt beschreven. De soennieten en sjiieten zijn duidelijk van elkaar gescheiden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.