donderdag 18 juli 2013

Bijzonder: dè Nacht al op 17 ramadan (1951)

Laylat-ul-Qadr is de belangrijkste Nacht van de ramadan. In deze Nacht wordt de eerste openbaring van de koran herdacht. Ik weet niet beter of deze Nacht valt op één van de laatste vijf oneven dagen van de ramadan - in de praktijk wordt Laylat-ul-Qadr herdacht op 27 ramadan (zeker wanneer de ramadan volgens-de-kalender wordt gevierd, zie bijv. deze tijdenlijst).

Meer info: nl.wikipedia.org/wiki/Laylat_al-Qadr

Bij het lezen van onderstaand artikel "Het Neerdalen van de Qurän" sta ik vreemd te kijken. Hier staat doodleuk vermeld dat De Nacht op 17 ramadan valt. Er rammelt van alles in deze ramadan kolom. Zo zou "de vierde aya" van de koran als eerste aan onze profeet Mohammed (vrede zij met hem) zijn geopenbaard. De beschrijving die daarbij wordt gegeven klopt dan weer wèl. Well, sòrt of:
Zij [de eerste geopenbaarde verzen bevatten] onder meer de historie van de wording van de mens, de verklaring dat de mens behoefte heeft aan een "Rabbi" (Leider) [sic] en een oproep aan de mens om zijn leven te wijden aan studie.
De eerste vijf aya's van soera Al-'Alaq worden over het algemeen beschouwd als de eerste geopenbaarde verzen van de koran, heb ik geleerd in mijn tijd als 'verse bekeerling'. Er zijn vast nog meer op- en aanmerkingen te maken naar aanleiding van "Het Neerdalen van de Qurän". Ik zou zeggen:

Lees!

Algemeen Indisch dagblad: de Preangerbode (21-06-1951)

UPDATE 24 april 2014 (knipsel link aangepast)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.