woensdag 17 juli 2013

"Du'a Kumayl" (een gebedenboekje)

Informatie over islam dat mij via ongebruikelijke wegen bereikt heeft voor mij een meerwaarde. Zo heeft een buurman (geen moslim) mij eens een stapel boekjes gegeven die hij bij het vuil zag staan. Hij had het idee dat het over islam ging (hij had gelijk!) en wist gelijk: daar kan Abdulwadûd wat mee.

Jazikr

Tijdens zikr sessies maakte ik in het verleden gebruik van teksten die mij bereikten via mijn toenmalige Senegalese schoonfamilie (het gaat om de zikr verzameling genoemd in mijn weblogbijdrage "Jazikr" van 10 maart 2010). Mijn Schepper gedenken met woorden die mij via familie zijn overgeleverd, daar kan geen boekwerk tegenop.

Faith & Fatih & Fatihah

In 2007 droomde ik van een verschijning die mij breed glimlachend hielp bij het uitspreken van de Salaatoul Fatih, een smeekgebed dat nu (2013) weer deel uitmaakt van mijn zikr sessies. Lees in deze context mijn weblogbijdrage "Faith & Fatih" van 29 april 2007. Mijn zoon Ahmed heeft ook eens zo'n droom gehad: de tekst van het eerste koranhoofdstuk (soera Al-Fatihah) stroomde in de kom van zijn handen (die waren opengevouwen zoals bij een smeekgebed). Lees in deze context mijn weblogbijdrage "Dromen van de Fatihah. Mash'Allah!" van 11 juli 2008.

Du'a Kumayl (cover)

Falie

Járen geleden hadden we een kapper aan huis. Een Irakees. Hij woonde in Nederland samen met zijn Irakese vrouw en twee kinderen. Een shia-sunni koppel dat het hier wat rustiger had dan in Irak. Nou ja, rustig. Nederland heeft ook zijn nadelen: lees maar mijn weblogbijdrage "Moslima's en hun falie" van 16 januari 2006, deels gewijd aan dit Irakese gezin. Op een keer kwam het koppel bij ons aan de deur, maar niet vanwege een knipbeurt. De vrouw gaf mij een gebedenboekje, waarbij ze zei dat ik daar zeker wat mee kan.

Du'a Kumayl

Het is nu dat gebedenboekje dat ik er weer bij heb gepakt. Het is zeer leesbaar door het heldere schriftbeeld, zelfs de korte klinkers ontbreken niet (zie afbeelding onderaan). Met mijn rudimentaire kennis van het Arabisch ben ik in staat het te lezen (maar ik begrijp zeker niet elk woord, wat heet). Het boekje opent op blz. 3 met de "Du'a Kumayl" (op Wiki vind ik er meer informatie over). Vanaf blz. 19 zeven hoofdstukjes met smeekgebeden, voor elke dag van de week één hoofdstuk. Vanaf blz. 38 speciale smeekgebeden voor de vrijdag.

op deze webpagina vind je de scans
van alle bladzijden van dit gebedenboekje

Mash'Allah. Wéér iets méér om te doen bij het gedenken van Hem. Mooi toch...

smeekgebeden voor de woensdag (fragment)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.