maandag 8 juli 2013

Nieuwe maan

Het zou toch mooi zijn om hier in Nederland een flinterdunne sikkel van de nieuwe maan te zien (al ga je uit van berekeningen voor het begin van de vastenmaand ramadan). Het is op het moment van plaatsing van de weblogbijdrage die je nu leest helder weer (althans hier in Zutphen). Met behulp van Google Sky Map kun je checken welk deel van de hemel je in de gaten moet houden om incha Allah die sikkel te kunnen waarnemen. Op het moment dat ik onderstaand screenshot maakte, zie je dat de zon behoorlijk in de weg zit. Wanneer het gaat schemeren, check ik de hemel opnieuw en - Wie weet?

moonsighting.com/1434rmd.html


Zutphen, 8 juli 2013, 19h27

UPDATE 22.20 UUR: Chips, de zon is onder. De maan ook. Soit,  al vast ik niet mee (vanwege mijn medicatie) voor mij begint de maand ramadan morgen. Mijn voorgenomen extra zikr zal ik tijdens de ramadan incha Allah 's ochtends vroeg verrichten direct na het ochtendgebed. Al járen hou ik de berekeningen aan zoals die gebruikt worden door Diyanet moskeeën. De maand shaban (de maand die vooraf gaat aan de ramadan) is niets tekort gedaan, deze heeft nu 29 dagen geduurd.


Zutphen, 8 juli 2013, 21h50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.