zaterdag 6 juli 2013

Takbier! (Allahoe Akbar)

Vrijdagavond, 5 juli 2013. De avond van de X Factor finale met als één van de drie kanshebbers de zanger Haris Alagic, de grote held van mijn dochter Kiné. Direct ná de GTST cliffhanger begint het spektakel. Kiné en ik zijn er klaar voor! Tijdens de uitzending houd ik de ontwikkelingen in Egypte bij via mijn Twitter timeline. "Dat gaat lelijk mis," denk ik, wanneer ik de ene na de andere onheilstijding voorbij zie komen. Precies tijdens een reclameblok is het tijd voor het avondgebed. Allahoe Akbar!
Haris Alagic wint de finale, Kiné in tranen (van vreugde!). Nieuwsgierig geworden naar de huidige toestand in Egypte check ik Bambuser op zoek naar recente (live) streams (Kiné ligt dan inmiddels op bed). Een paar minuten later zie ik op een video van 'a.banna82' (op dat moment nog live) een zwarte vlag met daarop de tahliel: La ilaha ill'Allah  (Er is geen andere god dan Allah). Hé. Ik meen de vlag te herkennen als een Al Qaeda vlag of op z'n minst een vlag waarmee door diverse strijdgroepen op deez' aard wordt gezwaaid.
Inmiddels is het tijd voor het nachtgebed. Allahoe Akbar! Na afloop doe ik mijn smeekgebeden (Allahoema!),  gevolgd door zikr terwijl ik wat koran luister via de TuneIn app van mijn mobiel. Na de zikr ga ik direct terug naar mijn PC waar 'a.banna82' inmiddels een nieuwe stream is gestart. Voor een podium staat een menigte in extase. De mensen houden portretten van de zojuist afgezette president Morsi omhoog. Morsi is hun Arab Idol.
De mensen voor het podium worden opgejut met takbiers (oproepen om "Allahoe Akbar" te scanderen), slogans, toespraken, smeekgebeden. Allahoema. Allahoema. Amien. Amien. Jammer dat ik niet bij machte ben, het direct te kunnen begrijpen. Maar wat ik heb begrepen uit de berichten die mij via Twitter hebben bereikt, is dat er velen bereid zijn hun leven te geven om Morsi weer op zijn presidentspost te laten terugkeren.

"La ilaha ill'Allah", er is geen andere god dan Allah: daar voel ik me mee verbonden (zie de kopfoto van mijn weblog). "Allahoe Akbar", Allah is Groot: de salaat, het gebed, zit er vol mee - het zit ìn me. Het doet pijn om mensen te zien die de tahliel en de takbier misbruiken. Takbier! Mij hoor je niet automatisch antwoorden met "Allahoe Akbar!" Een enkele uitzondering daargelaten: wanneer een X Factor jurylid als Ali B. tot twee keer "Takbier!" roept om te onderstrepen hoe blij hij is met de verrichtingen van één van de acts (zie deze weblogbijdrage van 29 juni jl.) dan wil ik me wel laten gaan:



Allahoe Akbar!

UPDATE 15.00 UUR:

twitter.com/iyad_elbaghdadi/status/353494465366851585

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.