maandag 5 augustus 2013

Over mijn nek tijdens de rituele wassing

Als vers bekeerde moslim kom ik in 1996 veel betweters tegen."Effe checken of die bekeerling wel weet hoe het hoort." Zo wordt mij op een dag op de werkvloer gevraagd of ik wel weet hoe ik de woedoe (de rituele wassing) moet verrichten. Verbaasde blikken wanneer ik vertel dat ik dan ook mijn nek 'meeneem'. In de moskee van mijn woonplaats wordt zelfs geschokt gereageerd wanneer ik dat vertel. "Dat is niet soenna," en "Waar heb je dàt vandaan?" hoor ik. Aarzelend ga ik later met de ruggen van mijn handen over mijn nek tijdens de woedoe. Maar nu, zoveel jaar later, ben ik fed up. Mag ik een teiltje?

Fragment uit "Kom tot het gebed" (A. van Bommel) klik hier voor groot formaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.