zaterdag 12 oktober 2013

Zikr onder invloed

Fijn. Tien dagen moet ik een penicilline kuur doen. Vier keer per dag (veel!) 1 capsule, 1 uur vóór een maaltijd of 2 uur erna. Hoe ik dat oplos met die vierde pil daar ben ik nog niet uit. Bij het lezen van de bijsluiter word het me zwaar te moede. Al die mogelijke bijwerkingen, het kan een mens er zó van weerhouden een medicijn in te nemen. Maar goed, waar wou ik het over hebben:

ZIKR
Later dan normaal beneden en al helemaal wakker doe ik vanochtend twee gebeden (inhalen nachtgebed en ochtendgebed). Om gezondheidsredenen doe ik het gebed (de salaat) nu tijdelijk zittend op de bureaustoel van mijn PC tafel, dè plek waar ik aan mijn weblog werk. Na de rituele wassing ga ik zitten en draai de stoel richting de qiblah (gebedsrichting) door mijn voeten te verzetten. Geen vergissingen tijdens het gebed deze keer [zoals hier] maar het is wèl compleet maf dat ik tijdens de zikr  (het gedenken van Allah: soebhanallah 33x, alhamdulillah 33x, allahu akbar 33x - en dat direct nà de salaat) niet zoals gebruikelijk mijn hand gebruik om de tel bij te houden (dat ziet eruit als het 'tellen' van mijn vingerkootjes) maar om de 1 of andere vage reden mijn wijsvinger begin te draaien, zoals ik doe bij het in stilte uitspreken van de tashshahoed (de shahada, geloofsgetuigenis) tijdens de salaat, wanneer ik op mijn knieën hoor te zitten.
Er-niet-helemaal-bij-zijn: zou dat ook één van de bijwerkingen van penicilline zijn?

SMEEKGEBED
Het is soebhanallah al héél lang geleden dat ik de salaat met enige spirituele voldoening verrichtte. Ik weet het, momenten van geestelijk inzicht zijn schaars. Het geloof is vaak genoeg keihard werken. Maar alstUblieft Allah, geef mij weer eens een 'openbaring', een moment van inzicht, waar ik weer ik lang op kan teren en wat mij tot steun kan zijn tijdens mijn dagelijkse bezigheden. Amien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.