dinsdag 7 juni 2016

Niet meer eten met iftar

Vanwege mijn diabetes (type 2) moet ik regelmatig bloed laten afnemen in het ziekenhuis. Elke drie maanden bezoek ik de praktijkverpleegkundige (pv) van mijn huisarts om de resultaten van deze bloedafnames te bespreken. Vóór elk bezoek aan mijn pv zorg ik er voor dat ik de curves van drie dagen heb: een overzicht van het verloop van mijn bloedglucose-gehalte bekeken over een aantal dagen. Bij elke ochtendmeting voor deze curves moet ik nuchter zijn: sinds 22.00 uur de vorige avond mag ik dan niet gegeten of gedronken hebben, water uitgezonderd. Als suikerpatiënt mag ik (helaas, moet ik zeggen) niet vasten tijdens de ramadan – de heilige vastenmaand die nu net begonnen is. Gezondheid is immers nummer één. Des te gekker dat ik vanaf vanavond gedurende een aantal dagen, vanwege die curves, niet meer zal eten vanaf 22.00 uur: dat is nu juíst het tijdstip waarop deze dagen vastende moslims in Nederland beginnen met iftar (het verbreken van het vasten bij zonsondergang). Bismillah...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.